یک متخصص توضیح می دهد ، “حتی یک افزایش متوسط” در میوه و گیاهان غربی احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

براساس یک مطالعه جدید که توسط همسالان منتشر شده است ، حتی افزایش ناچیز در مصرف میوه و سبزیجات احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. مجله پزشکی انگلیس. در این مطالعه هزاران نفر و رژیمهای غذایی آنها ، چه با دیابت و چه بدون دیابت ، در هشت کشور مشاهده شده است.

پروفسور نیتا فروحی که همكاری این مطالعه را با 44 متخصص دیگر انجام داده است ، در مورد پیوند بین رژیم و دیابت نوع 2 در دانشگاه كمبریج تحقیقاتی انجام داده است. وی مدیر برنامه اپیدمیولوژی تغذیه ای دانشگاه در واحد اپیدمیولوژی MRC است و توضیح داد که اسپوتنیک اهمیت یافته های آنها ، که از “نشانگرهای خون” برای برآورد مصرف میوه و سبزیجات استفاده شده است.

Sputnik: آیا مطالعه شما به ما چیزی گفته است که ما از قبل نمی دانیم ، یا صرفاً واقعیتهای کاملاً شناخته شده ای درباره رژیم و دیابت را تأیید کرده اید؟

استاد نیتا فروحی: اگرچه فواید مصرف میوه و سبزیجات برای چندین دهه در پیام “پنج روزه” برای کاهش خطر بیماری هایی مانند بیماری های قلبی ، سکته مغزی و انواع سرطان در آنها ترویج شده است ، در گذشته عدم اطمینان در مورد نقش آنها برای پیشگیری از دیابت نوع 2 به طور خاص. اکنون ، مطالعه ما با استفاده از نشانگرهای خون هدفمند از میوه و سبزیجات نشان می دهد که حتی افزایش اندک در میزان میوه / سبزیجات در رژیم غذایی می تواند به کاهش خطر ابتلا به آینده در دیابت نوع 2 کمک کند.

Sputnik: “مطالعات مشاهده ای” مانند این چگونه با سایر روش های بررسی مزایای سلامتی بالقوه مواد غذایی مقایسه می شود؟

استاد نیتا فروحی: غالباً در تحقیقات تغذیه ای ، روش به اصطلاح “استاندارد طلا” یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی دو سو کور (RCT) به دلایل عملی امکان پذیر نیست. در مورد آن فکر کنید آیا شما یا من آماده هستیم تا چندین سال بین عدم داشتن یک بیماری مزمن مانند دیابت نوع 2 یا بیماری قلبی تا زمان بروز آن به یک نوع رژیم رژیم غذایی بپیوندید؟ [A diet] رژیمی که به طور تصادفی به آن اختصاص داده شده بود و چاره ای در مورد آن نداشتیم ، [in order] به روحیه مطالعه مداخله ای کنترل شده تصادفی صادق باشد. به همین دلایل ، افراد بسیار سخت است که به رژیم غذایی تجویز شده توجه کنند و این می تواند منجر به رقیق شدن یافته ها شود. RCT ها از نظر مواد با RCT های دارویی مانند مصرف قرص یا دارونما متفاوت هستند و بسیار گران قیمت هستند و کور کردن یا ماسک زدن برای غذاها واقعاً امکان پذیر نیست. بنابراین همه این عوامل می توانند الزامات اساسی یک RCT را به خوبی انجام دهند ، بنابراین آنها به عنوان یک استاندارد طلا برای تحقیقات مبتنی بر مواد غذایی باقی نمی مانند.

یک مطالعه مشاهده ای دارای محدودیت های مهمی است ، مانند این که به خودی خود نمی تواند پیوند علّی را اثبات کند ، زیرا با یک رژیم خاص مداخله نمی کند ، بلکه بیشتر آنچه را که در طول زمان اتفاق می افتد را مشاهده می کند. اما وقتی یک مطالعه مشاهده ای با دقت انجام شود و عوامل جایگزین را که به طور بالقوه می توانند پیوند مشاهده شده را توضیح دهند ، حساب می کنند و این مطالعه را می توان در مکانهای مختلف با یافته های مشابه تکرار کرد ، می توانیم با اطمینان نتیجه گیری از چنین مطالعاتی نتیجه بگیریم.

در مطالعه ما توانستیم با حساب کردن تعداد زیادی از عواملی از جمله سن ، جنس ، شاخص توده بدنی ، سطح تحصیلات ، شغل ، استعمال دخانیات ، مصرف الکل ، فعالیت بدنی و استفاده از مکمل های ویتامین و پیوند ، به این مهم برسیم. برای نشانگرهای زیستی میوه / سبزی ، مستقل از این عوامل ، هنوز هم وجود داشت. همچنین ، مطالعه ما در هشت کشور مختلف اروپایی با رژیمهای غذایی متنوع انجام شد و قدرت ویژه این بود که ما از نشانگرهای خون در مصرف میوه و سبزیجات استفاده کردیم که هنگام تکیه بر افرادی که سعی در به خاطر سپردن میزان میوه / گیاهی دارند ، به غلبه بر خطاهای اندازه گیری کمک می کند. و سایر غذاهایی که خوردند.

هر نوع طراحی مطالعه دارای جوانب مثبت و منفی است ، اما بخش عمده ای از راهنمایی های رژیم غذایی مبتنی بر یافته های مطالعات مشاهده ای است که به خوبی انجام شده است و افراد را به مرور زمان دنبال می کنند تا ارتباط بین رژیم های غذایی معمول و خطر ابتلا به بیماری آینده را آزمایش کنند.

و در یک زمینه گسترده تر ، بسیاری از دستورالعمل های بهداشت عمومی موجود از تجملات مبتنی بر RCT برخوردار نیستند ، بلکه به ترکیبی از انواع شواهد متکی هستند – اعم از راهنمایی در مورد استعمال دخانیات ، فعالیت بدنی ، استفاده از کمربند ایمنی ، ایمنی شغلی ، آلودگی هوا ، تغییرات آب و هوا و غیره

Sputnik: برای کاهش احتمال ابتلا به دیابت ، طبق این تحقیق میزان میوه و سبزیجات باید مصرف چه مقدار باشد؟

استاد نیتا فروحی: رهنمودهای گسترده تر بهداشت عمومی ، مزایای مصرف حداقل پنج بخش میوه / سبزی در روز ، معادل 400 گرم در روز میوه و سبزیجات را ترویج می کند. تحقیقات ما نشان می دهد که حتی افزایش متوسط ​​در مصرف میوه و سبزیجات برای کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 مفید است.

در مطالعه ما خوردن معادل حدود 66 گرم یا حدود 1 قسمت میوه / سبزیجات به طور مرتب در روز می تواند برای جلوگیری از دیابت نوع 2 مفید باشد. این یک پیام مهم است زیرا علیرغم رهنمودهای “5 روزه” واقعیت این است که برای اکثر مردم این یک هدف دوردست است. به عنوان مثال ، داده های اتحادیه اروپا نشان می دهد که تنها 1 در 7 نفر از جمعیت بالای 15 سال روزانه حداقل 5 بخش می خورند. بنابراین ، خوب است بدانید که در صورت ایجاد بسیاری از افراد ، ایجاد تغییرات کوچک می تواند مزایای معناداری داشته باشد.

Sputnik: به چه میزان اطمینان می خواهید نتیجه بگیرید که خوردن میوه ، سبزیجات و غلات کامل احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می دهد؟

استاد نیتا فروحی: مطمئناً کار سختی است زیرا تحقیقات تغذیه ای اغلب با تکیه به سؤال از مردم از چه غذایی خورده است ، به چالش کشیده می شود و این منجر به تخمین های نادرست و مستعد خطا می شود.

در تحقیق ما با استفاده از نشانگرهای خون برای تخمین میزان مصرف میوه و سبزیجات از روش جدیدی استفاده شده است. از آنجا که نشانگرهای موجود در خون به حافظه متکی نیستند و عینی هستند ، می توانیم اطمینان بیشتری داشته باشیم که بین مصرف بیشتر میوه و سبزیجات و خطر کمتری از ابتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط است. همچنین ، مطالعه ما بزرگ بود و در 8 کشور مختلف با رژیم های غذایی متنوع و بر اساس نزدیک به 10،000 مورد جدید از دیابت نوع 2 بیش از 10 سال در حال پیشرفت است ، و این اطمینان بیشتری می بخشد. تحقیقات ما به طور مستقیم به سؤال علت و معلول پاسخ نمی دهد ، اما یافته های معتبری را از یک تحقیق بسیار بزرگ ارائه می دهد که از روش عینی برای تخمین میزان مصرف میوه و سبزیجات استفاده کرده است و بسیاری از عوامل دیگر را که می تواند در تفسیر دخالت داشته باشد ، به حساب می آورد.

Sputnik: آیا ممکن است عوامل دیگری نیز وجود داشته باشند که بتوانند نتایج را توضیح دهند؟ به عنوان مثال ، افرادی که به طور مرتب میوه و سبزی مصرف می کنند نیز ممکن است به احتمال زیاد به طور کلی سلامت بخورند یا حتی بیشتر ورزش کنند و به همین دلیل ممکن است به همین دلایل احتمال ابتلا به دیابت کمتر باشد؟

استاد نیتا فروحی: بله ، در تحقیقات مشاهده ای مانند مطالعه حاضر ما ، همیشه امکان تأثیر عوامل ناشناخته وجود دارد. اما با توجه به این احتمال ، ما به حداقل رساندن آن توجه ویژه ای کردیم. در تجزیه و تحلیل ما از تأثیر بالقوه عوامل بسیاری ، از جمله سن شرکت کنندگان ، خواه مرد و زن ، عوامل اجتماعی مانند سطح تحصیلات ، سطح فعالیت بدنی ، استعمال سیگار یا الکل ، مصرف ویتامین و همچنین کلی رژیم استفاده کردیم. کیفیت

با وجود حساب کردن برای این طیف گسترده ای از عوامل ، ما هنوز هم وجود دارد که بین مارکرهای هدف مصرف میوه گیاهی و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 آینده وجود دارد.

Sputnik: برای تعیین دقیق تر هرگونه رابطه علت و معلولی بین خوردن میوه ، سبزیجات و سبزیجات و کاهش احتمال ابتلا به دیابت چه نوع تحقیقات دیگری لازم است؟

استاد نیتا فروحی: روش های مختلفی برای تعیین رابطه علی وجود دارد.

یک روش شناخته شده انجام یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی است ، اما ابتلا به دیابت نوع 2 در بین افراد فاقد دیابت چالش برانگیز است ، زیرا این بیماری می تواند چندین سال طول بکشد. به همین دلیل وجود چنین RCT وجود ندارد.

روش دیگر انجام مطالعات مشاهده ای با دقت طراحی شده است ، که بزرگ هستند و از این رو به دلیل شانس کاهش یافته ها ، کنترل عواملی که می توانند باعث افزایش سر و صدا و تأثیر تأثیر شوند ، انجام می شود و به دنبال تکثیر یافته ها در جمعیت ها و تنظیمات مختلف است. این معیارها و معیارهای دیگر در دهه 1960 توصیف شده و به عنوان “معیارهای بردفورد هیل” برای ارزیابی روابط علّی ناشی از تحقیقات مشاهده ای شناخته می شوند. برای سایر محققان مهم است که کارهای ما را در جمعیت های مختلف از جمله افراد گروه های قومی مختلف تکرار کنند. اگر یافته ها همه را در یک جهت نشان دهد و از نظر بزرگی مشابه باشد ، این باعث افزایش اعتماد به نفس می شود.

سرانجام ، جامعه علمی باید تصدیق کند که هر نوع طراحی و مطالعه دارای جوانب مثبت و منفی است و هیچ طرح تحقیقاتی نیز کامل نیست. بنابراین ، RCT ها نیز مانند مطالعات مشاهده ، محدودیت های زیادی دارند ، اما می توانند مکمل یکدیگر باشند. RCT های مسیرهای میانی برای پیشرفت بیماری همچنین می توانند یک راه را ارائه دهند – از جمله مطالعه نقاط انتهایی مانند تغییر وزن ، فشار خون ، سطح گلوکز و انسولین ، سطح لیپیدها و غیره. بنابراین ، انواع مختلفی از مطالعات ، که با هم در نظر گرفته می شوند ، می توانند به بهترین وجه از یک رابطه علّی پشتیبانی کنند.

Sputnik: اکنون از نظر عادات غذایی افراد ، چه توصیه هایی را در سطح سیاست و چه در سطح فردی پیشنهاد می کنید؟

استاد نیتا فروحی: یافته های ما نشان می دهد که افزایش کوچک و قابل دستیابی در رژیم های غذایی سرشار از میوه و سبزیجات می تواند به جلوگیری از دیابت نوع 2 کمک کند. در سطح سیاست ، افزایش دسترسی و قیمت مناسب میوه و سبزیجات از اهمیت برخوردار است.

درک این نکته مهم است که تحقیقات ما به ما نمی گوید ویتامین یا قرص کاروتنوئید مصرف کنیم. برعکس ، فواید زیادی برای مصرف میوه و سبزیجات وجود دارد که سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی ، پلی فنول و فیبر هستند و میوه و سبزیجات بیشتر از مقدار ویتامین یا مواد مغذی آنها است.

یافته های ما باید در زمینه گسترده تری مصرف شود تا میوه و سبزیجات به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و رفتارهای سالم از جمله فعالیت بدنی ، سیگار کشیدن و مصرف محدود الکل مصرف نشود.

نظرات و نظرات بیان شده در مقاله لزوماً منعکس کننده نظرات Sputnik نیست.